Ultraintervaller

03 november 2017

Ultraintervaller - löpning
 Välkommen att hänga med Micke & Veronica på ett utmanande temapass med Ultraintervaller fredag till lördag 10-11 november! 

Ultraintervaller… vad är det?
Grundidén är att man under ett dygn springer en mil var tredje timme -  totalt åtta stycken. Men riktigt så galna är vi dock inte, utan vi tänkte nöja oss med fem km var tredje timme.

Galet! Jag orkar inte springa så mycket…
Till att börja med vill vi poängtera att man är med på så många man vill - och vilka man vill! Vill du springa de två sista passen på lördag så går det alldeles utmärkt, vill du springa de fyra första så går det naturligtvis lika bra, eller vartannat pass osv. Man gör det man vill. Vi kommer förstås att köra samtliga pass och om du vill utmana dig själv att försöka ta ett pass mer än du tänkte från början så finns vi på plats för sällskap och pepp!

Varför?
I första hand för att utmana huvudet. Att springa fem km i lugnt tempo kan tyckas lätt. Att springa femton eller t.o.m. tjugo km i ett sträck kan även det kännas helt ok. Men att börja och sluta och börja igen osv ger kroppen och knoppen en helt annan utmaning. Hur äter och vilar man mellan passen och hur i all fridens namn motiverar man sig att gå upp mitt i natten för en löprunda??

Det vet vi inte för ingen av oss har gjort det här tidigare – men vi är väldigt nyfikna och vill ta reda på det!

Hur fort springer ni?
Som vi beskrev ovan så är Ultraintervaller mer en mental träning än ett rent fysiskt träningspass. Att springa 8x5 km sliter på kroppen lite för mycket för att vara ett särskilt smart löppass. Detta gör också att man ska tänka långpasstempo hela tiden trots att själva delsträckan är relativt kort. Vi kommer att sikta på ca 6.30 min/km, dvs ca 32-33 min/5 km.

Upplägg
För att få lite variation kommer vi att springa de olika sträckorna på olika platser i stan och på olika underlag. Du behöver inte boka eller på annat sätt föranmäla att du kommer. Vill du vara med så dyker du bara upp på rätt plats i rätt tid.

Tid                         Samlingsplats                            Underlag        

Fredag kl. 18.00     Entrén Friskis                              Asfalt                         

Fredag kl. 21.00     Horsensgatan, Rud                     Terräng, elljusspår   

Fredag kl. 24.00      Parkeringen Friskis                     Asfalt                     

Lördag kl. 03.00      Parkeringen Friskis                     Asfalt                    

Lördag kl. 06.00      Parkeringen Friskis                     Asfalt                     

Lördag kl. 09.00     Våxnäs idrottsplats                      Terrängspår           

Lördag kl. 12.00     Jakobsbergsskogen                     Terrängspår            
               
Lördag kl. 15.00      Entrén Friskis                               Grusväg + terräng 

Lördag kl. 15.35      Avslutningsfika på Friskis!

 

Lite tips
Om du planerar att vara med på flera pass, eller tom på alla, så avsätt hela den tidsperioden för den här aktiviteten. Det är lätt att tänka att man ska hinna med olika saker mellan de relativt korta passen men tiden går snabbare än man först kanske tänkt sig.

Exempel: Löpning kl 9 betyder ombyte 8.30 och därefter resa till start. Färdig 9.35, åter i hemmet 9.50. Dusch och ombyte, klar 10.10. Så lite käk på det och kl är 10.30. Plötsligt är det bara en timme kvar till nästa ombyte inför passet kl 12. Inte jättemycket tid att helghandla på Bergvik direkt… unna dig istället en skön stund i favoritfåtöljen, kanske en bok, kanske en powernap.

Planera hur du vill äta/sova på natten. Kanske hoppa över käk vid 3 och istället äta en större frukost efter passet kl 6?

 Lägg fram två uppsättningar träningskläder att växla mellan. Tänk på att det är kyligare på natten och att man kan känna sig lite ruggig så då kanske en underställströja kan kännas skönt. Planera i förväg vad du ska äta mellan passen. Lagad mat, lättare mellanmål, gröt, osv. Man tänker inte särskilt bra kl. 4 på morgonen så att veta i förväg är bra.

Avslutningsfika
När vi äntligen landar vid Friskis efter den sista vändan så fikar vi tillsammans och utbyter erfarenheter med varandra. Vad var jobbigast? Hur gick det med maten och hur mysiga är träningskläderna nu efter sista passet? Alla är naturligtvis välkomna att fika tillsammans oavsett hur många sträckor man varit med på – kanske blir du inspirerad att springa ett par sträckor till vid nästa tillfälle.


Karta