Vi väver in yoga i pass för barn

26 maj 2015

Träning för barn ska vara rolig, spännande, lekfull och omväxlande. Goda vanor grundläggs tidigt och om man som ung får uppleva rörelseglädje ökar chansen att man är fysiskt aktiv som vuxen.
– Barn har ett naturligt och spontant förhållningssätt till rörelse och i vår träning för barn och unga skapar vi förutsättningar för det, berättar Nina Forsberg, ansvarig för utvecklingen av träning för barn och unga på Friskis&Svettis.

Yogalådan
På Friskis&Svettis finns sedan länge ett stort antal olika pass för barn och unga. Och nu finns det även yoga för barn upp till 12 år, antingen som ett eget pass eller som en del i annan barnträning.
– Det är mycket som är positivt med yoga för barn. Det är fysisk träning med fantasifulla övningar för ökad balans, rörlighet, styrka och fokus, säger Nina Forsberg.


Här i Karlstad är det Ebba och Lotta som tagit del av utbildningen som kallas Yogalådan.
– Utbildningen var under en dag i Stockholm i februari och syftet var att vi skulle lära oss att tillämpa yoga för barn, så det passar på våra barnpass, säger Ebba som är ledare för Familj.


Yogalådan är en riktig fysisk låda med inspirationsmaterial. Övningarna som finns i lådan kan användas på olika sätt. Här berätta Ebba och Lotta om sina tillämpningar:


Ebba, ledare Familj
Jag använder mig av yoga från denna utbildning i slutet av mitt pass. Det är sittande övningar där vi använder djurmetaforer för att på ett lekfullt sätt jobba med lite andning och rörlighet. Musiken som jag har till yogadelen är från utbildningen.

 

Lotta R, ledare Junior

Jag har valt att på mitt Junior 1 lägga in olika yogaövningar i både uppvärmning, på några stationer och avslutar med lite yoga som avslappning. Man kan ju även göra rena yogapass men det har inte jag gjort än. Barnen har varit väldigt positiva och duktiga på att göra de olika övningarna!

 

 

Läs mer om träning för barn

Läs mer om Yoga för vuxna