Träna ute

springer ivägFriskis&Svettis uteträning är skapad för att många ska kunna vara med. Du kan ha ett särskilt mål, som ett marathon, men du kan också bara springa för ditt nöjes skull.

Vill du slarva omkring i skogen visslande på en glad trudelutt kan du göra det. Vill du känna blodsmak och mjölksyra kan du göra det också. Det är bara variationer på upplevelsen av träningsglädje.


Målet är framför allt att träningen ska få dig att må bra. Om din skönaste träning är lagom lufsig eller om du gillar full attack, det är din ensak. Båda attityderna får plats, båda inställningarna är välkomna. Välkommen till en härlig träningssäsong utomhus!



Våra Träna ute-pass utgår i regel från Sannafältet men vi har även pass med andra utgångspunkter, under 2016 gäller Mariebergsskogen (samling vid huvudentrén). I det uppdaterade schemat står det antingen en utgångspunkt eller inget (vilket betyder Sannafältet). För att vara med på våra Träna ute-pass från Sannafältet behöver du giltigt träningskort. Vid andra utgångspunkter räcker det med att du är medlem.


 

Cross
I Cross blandas träning i stationer med löpning. Det är ett pass med mycket träningskänsla och tempo. Mellan stationerna är det förflyttning/löpning i 2-4 min i ett tempo kring 6-6.30 min/km. Cross är enkelt, effektivt och varierat. Här har alla möjlighet att ta ut sig utifrån sin nivå. I stationerna har vi ofta fokus på styrka, men vi får även med balans, koordination och rörlighet. Vi jobbar med till exempel utfall, knäböj, armhävningar, situps, rygglyft, dips och upphopp. Du behöver inte vara van löpare för att hänga med.

 

Distans
I distans strävar vi efter att hålla ett jämt tempo under en bestämd tid eller sträcka. Vi strävar efter att du ska uppleva ett skönt flyt i din löpning. Det finns olika distanser passet går i, kika i schemat efter eventuella specifikationer. Ledaren informerar om passets upplägg på plats. 

Distans-vinter
I distans strävar vi efter att hålla ett jämt tempo under en bestämd tid eller sträcka. Vi strävar efter att du ska uppleva ett skönt flyt i din löpning. Under hösten/vintern kommer Michiel, Ulrika och Micke att turas om att leda distanspassen. De är uppbyggda med tre olika slingor/pass där den första slingan är ca 8 km följt av två slingor på ca 4 km vardera. Varje slinga passerar Sannafältet vilket gör att du kan hänga med så länge du vill för dagen. Ca 8, 12 eller 16 km alltså. Löpningen sker i lätt kuperad terräng fram till att eventuell snö tvingar ut oss på asfaltvägarna. Tempot varierar förstås med kuperingen men på de släta partierna ligger vi runt 6.15 min/km. Ledaren informerar vidare om passets upplägg på plats.

 

Kvalitet
I Kvalitetspass blandar vi övningar där vi utmanar kondition, teknik, snabbhet och löpstyrka. Vi strävar vi efter stor variation i tempo och belastning. Arbetsperioder varvas med återhämtning. Du kommer alltid att lära dig något nytt på kvalitet, inspirationspass för din löpning!