Träning för dig som är äldre

Bara den bästa träningen till våra bästa seniorer: Vi vill erbjuda dig som senior den bästa träningen för dina behov, att träna varierat är skonsamt och kul!

Vi har inga särskilda senior-pass men vi har en intensitet som heter soft, den är det många seniorer som gillar. 

 

Soft träning

Vill du träna mjukt och hänsynsfullt mot leder och muskler? Kanske är du ny, ovan eller äldre. Kanske tränar du tufft och vill varva med mer återhämtande träning. Eller kanske känner du att soft-träning är precis vad ett stressat sinne längtar efter?

 

Soft riktar sig till dig som vill ha en träning där det finns gott om tid till varje moment och där du själv enkelt kan välja hur belastande träningen blir. Soft kan också passa och inspirera den som är ny i träningen. Soft träning är mjukare, den är lugnare och fyller på med energi. Hösten 2016 erbjuder vi Dans soft, Jympa soft samt  nyheten Core soft. Här finns möjlighet att utveckla sin kapacitet på ett skonsamt sätt.


Soft träning är uppbyggande och fyller dig med energi. Vi har följande soft-pass:

 

  • Jympa soft
  • Indoor walking soft
  • Dans soft
  • Core soft, Nyhet Höst 2016

 

Gym - individuell styrketräning och mer

I gymmet kan du träna först och främst styrketräning men även kondition och funktionella övningar som ger bättre balans, rörlighet och stabilitet. Vill du träna mycket i gymmet eller ser du styrketräningen som ett komplement till din övriga träning? Vill du träna tufft eller lugnt? Våra gyminstruktörer hjälper dig att skräddarsy ditt träningsupplägg.

Ibland erbjuds också Gym senior. Det är särskilda tider då du kan träna tillsammans med andra seniorer och alltid med en instruktör på plats. Musik ramar in träningen. Under Gym senior är gymmet också öppet för andra som vill träna på dessa lite lugnare tider.

 

Läs mer om styrketräning för äldre här >>


Tips om du prövar vårt övriga utbud

  • Våga testa!
  • Lyssna på din kropp
  • Ta med en träningsvän

Träning för alla åldrar

Vi är skapta för rörelse och vi är beroende av rörelse. Håller vi igång så underhåller vi våra fysiska förmågor. Det du gör idag kan du med stor sannolikhet göra imorgon. If you use it you don´t lose it. På engelska rimmar det till och med.

Kroppen har en fantastisk förmåga att anpassa sig, på gott och ont. Rör vi oss för lite minskar vår fysiska förmåga men är vi aktiva så fungerar träning på samma sätt i alla åldrar. Vi bli bra på det vi träna.

 

Regelbundet och allsidigt bra när man blir äldre

Ju äldre vi blir desto viktigare är det att träna regelbundet. Hellre ett kortare pass varannan dag än ett fullspäckat pass i veckan. Den äldre kroppens träningsbarhet är väldigt bra men för omfattande och mastiga träningspass tröttar ut mer än det ger effekt. Det är därför bättre att sprida ut träningstillfällena.
Ju mer allsidig träningen är desto bättre. Kroppen är ett helt system och att träna med en helhetssyn främjar både vår hälsa och våra funktioner. Kondition och styrka är alltid grunden. Sedan kan man utifrån tycke och smak hitta allsidighet i träningen så att man också får med rörlighet, balans och koordination.

Resultaten kommer sedan på hela hälsoregistret. Träningen ger positiva effekter på hjärta och kärl, muskelstyrka och muskelmassa, skelettets hållfasthet, hormonell balans, energiomsättning, sömn, humör och koncentrationsförmåga. Ja, vi är helt enkelt skapta för rörelse.

Visa hänsyn och anta utmaningarna

Med ålder kommer oftast fler saker att ta hänsyn till. Kroppen har sin livshistoria och förtjänar respekt. Men det är inte detsamma som att all träning ska vara försiktig. Bra träning bygger på både utmaning och hänsyn. Vi behöver ta i rejält om våra muskler ska förstå att de behöver vara starka, samtidigt får vi ta hänsyn till leder och muskler genom att ge uppbyggnaden tid. Vi får helt enkelt träna smartare ju äldre vi blir. Ofta är det lederna vi behöver ta extra hänsyn till.

 

Aldrig för sent

Det är aldrig för sent att börja träna. Träning fungerar i alla åldrar. Så länge vi lever kan vi träna, bygga upp och förbättra våra funktioner och vår kapacitet. Träning kan till och med vara extra tacksamt när vi är äldre. Lite träning kan göra stor skillnad. Marginalerna minskar med åren och träning ger oss möjlighet att fortsätta vara aktiva på det sätt vi önskar.

 

Tillsammans är roligare

Att träna på en anläggning ger ofta inspiration vare sig man gillar att träna själv i gymmet eller delta i en gruppträning. Det är sällan fel att ha kul och må bra tillsammans med andra på träningen.